Przypominamy, że zbliża się termin, od którego pierwsze podmioty zarejestrowane w KRS będą miały obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń. Adresy do e-doręczeń (wszystkich podmiotów publicznych, obywateli i przedsiębiorców) będą wpisywane do bazy adresów elektronicznych – BAE – mającej charakter publicznego rejestru prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji.
Już od 10 grudnia 2023 r. podmioty składające wniosek o rejestrację w Krajowym Rejestrze Sądowym (w tym spółki handlowe) będą musiały w momencie rejestracji zakładać skrzynki do e-doręczeń. Inaczej mówiąc, wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń będzie stanowić element wniosku o wpis do KRS. Przy zakładaniu skrzynki konieczne będzie wyznaczenie administratora skrzynki do e-doręczeń, czyli osoby, która będzie obsługiwać skrzynkę (osoba ta może być dowolnie wybrana, może to być w szczególności członek zarządu, prokurent, pracownik, współpracownik, osoba z zewnątrz specjalizująca się w takich usługach).
W przypadku podmiotów już wpisanych do rejestru KRS przed 10 grudnia 2023 r., skrzynka do e-doręczeń musi zostać utworzona do 10 marca 2024 r.
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą i rejestrowani w CEIDG będą od 1 stycznia 2024 r. składać wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń razem z wnioskiem o zarejestrowanie w CEIDG.
Natomiast przedsiębiorcy już zarejestrowani w CEIDG będą mieli obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń od 1 października 2026 r. Co jednak ważne, konieczne będzie złożenie wniosku o utworzenie adresu do e-doręczeń wcześniej, jeśli w okresie od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r. będą dokonywane zmiany wpisów w CEIDG (wtedy wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń będzie składany razem z wnioskiem o zmianę danych w CEIDG).