W dniu 10 listopada 2024 r. wejdzie w życie Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej. Ustawa ma zastąpić aktualnie obowiązującą ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. Nowe przepisy zawierają wiele regulacji dotyczących rynku telekomunikacyjnego i w założeniu mają wzmocnić pozycję nieprofesjonalnych podmiotów tego rynku.
Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE) – przyjęty projekt nowej ustawy
Nowa ustawa stanowi implementację unijnych dyrektyw, w szczególności Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (wersja przekształcona) (Dz. U. UE. L. z 2018 r. Nr 321, str. 36 z późn. zm.). Europejski kodeks łączności elektronicznej wszedł w życie już 20 grudnia 2018 r., jednak wcześniejszy projekt (skierowany do Sejmu w końcu 2022 roku) był tak kontrowersyjny, że został wycofany z prac parlamentarnych.
Prawo komunikacji elektronicznej ma w założeniu zawierać przepisy regulujące kompleksowo komunikację elektroniczną.
Jedna zgoda marketingowa
Aktualnie zasady dotyczące zgód marketingowych uregulowane zostały w dwóch ustawach: w ustawie Prawo komunikacyjne oraz w Ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Po wejściu w życie Prawa komunikacji elektronicznej kwestie te będą uregulowane w jednym akcie prawnym.
Jakie warunki musi spełniać zgoda na marketing?
Ustawa wprowadza zasadę, że wymagana jest jedna zgoda marketingowa na marketing elektroniczny oraz przesyłanie informacji handlowych. Powinna to być każdorazowo zgoda konkretna, czyli określać poza podmiotem, któremu zgoda została udzielona, również cel zgody i kanał (kanały) komunikacji. Zgoda marketingowa musi spełniać wymogi wynikające z RODO. Zaznaczyć należy, że zgoda dotyczy wszystkich abonentów i użytkowników końcowych – nie tylko konsumentów, ale także przedsiębiorców.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie i jak się przygotować?
Nowe przepisy wejdą w zasadniczej części w życie już 10 listopada 2024 r.
Jak firmy mogą dostosować swoje działania marketingowe do nowych wymogów?
Należy dokonać weryfikacji dotychczas uzyskanych od konsumentów zgód marketingowych pod kątem ich zgodności z nowymi zasadami. Co istotne, nie wymaga się w każdym przypadku zbierania nowych zgód marketingowych. Zgodnie z przepisami wprowadzającymi ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej zgody na przesyłanie niezamówionej informacji handlowej lub na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego zebrane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność, jeżeli pierwotny sposób wyrażenia zgody odpowiada warunkom ustawy Prawo komunikacji elektronicznej.
Co grozi za nieprzestrzeganie nowych przepisów o zgodach marketingowych?
Przepisy nowej ustawy przewidują kary za niedostosowanie się do wprowadzonych wymogów. Za używanie automatycznych systemów wywołujących lub używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych do celów przesyłania informacji handlowej bez uprzedniego uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego Prezes UKE może nałożyć karę pieniężną, której wysokość wynosi co do zasady do 3 % przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.
Dodatkowo Prezes UKE może, w drodze decyzji, nałożyć na kierującego przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym, w szczególności osobę pełniącą funkcję kierowniczą lub wchodzącą w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego lub związku takich przedsiębiorców, karę pieniężną w wysokości do 300 % jego miesięcznego wynagrodzenia, naliczanego jak dla celów ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy.
Ponadto przesyłanie spamu, czyli przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez uprzedniego uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego stanowi wykroczenie, zagrożone karą grzywny.